قالیشویی در کرج
خانه / شستشوی فرش / برای از بین بردن پرز فرش چه کنیم؟

برای از بین بردن پرز فرش چه کنیم؟

از بین بردن پرز فرش

برای از بین بردن پرز فرش چکار باید کرد

فرش‌های نرم و زیبا می‌توانند به دکوراسیون داخلی منزل شما جلوه‌ای ویژه ببخشند، اما یکی از مشکلاتی که ممکن است با استفاده مداوم از فرش‌ها روبه‌رو شوید، پرزهای برجسته و آزاردهنده است. فرش های نو هم در بازه زمانی مشخصی پرز میدهند. این پرزها که به دلیل نو بودن و یا آسیب بافتی فرش ایجاد میشود جلوه زیبایی ندارد و با چسبیدن به لباس ها میتواند مشکلاتی را ایجاد کند.

از بین بردن پرز فرش

عوامل ایجاد کننده پرز فرش

قبل اینکه به بررسی راه های از بین بردن پرز فرش بپردازیم بد نیست اطلاعاتی درباره عوامل ایجاد کننده آن داشته باشیم. برخی از عوامل ایجاد کننده پرز فرش عبارتند از:

  • نوع فرش و شرایط بافت:

فرش های ماشینی بیشتر از فرش دستبافت پرز میدهند. این امر ممکن است به دلیل شرایط و نوع بافت فرش باشد. البته در برخی از موارد در صورتیکه نخ ها به درستی در ریسندگی آماده نشده باشد ممکن است بعد از بافته شدن منجر به پرز دهی فرش شود.

  • میزان تراکم در فرش:

به طور کلی میتوان گفت هرچه تراکم فرش ها بیشتر باشد میزان پرزدهی آنها بیشتر است.

  • جنس نخ بکار رفته در فرش:

درصورتیکه الیافی که برای بافت فرش استفاده میشود از الیاف با درجه کیفیت پایین باشد، میزان پرزدهی در فرش ها به شدت افزایش میابد. توجه یه کیفیت نخ میتواند پرزدهی فرش را کاهش دهد. لازم به ذکر است اگر از نخ اکرلیک در بافت فرش استفاده کنید عمر آن بیشتر میشود اما پرزدهی هم افزایش میابد.

  • میزان سلامت فرش:

درصورتیکه برای دت طولانی از یک فرش استفاده کرده باشید ممکن است در اثر استفاده زیاد و گهنگی فرش شروع به پرزدهی کند. در صورتیکه فرش شما قبلا پرز نداشته است و در حال حاضر شروع به پرزدهی کرده باشد از سلامت تار و پود آن مطمئن شوید.

 

بیشتر بخوانید: علت زرد شدن ریشه فرش چیست؟

 

از بین بردن پرز فرش

راهکارهایی برای رفع پرزدهی فرش

  • استفاده از جاروبرقی :

جاروبرقی یک وسیله مؤثر برای از بین بردن پرزهای فرش است. با استفاده از جاروبرقی، می‌توانید به‌طور مرتب پرزهای ایجاد شده بر روی سطح فرش خود را پاکسازی کنید. برای این کار بهتر است جاروبرقی را درجهت خواب فرش بکشید. مطمئن شوید که درجه جاروبرقی بر روی حالت مناسب قرار دارد تا فشار زیادی روی فرش ایجاد نشود.

  • استفاده از برس مخصوص فرش:

برخی از برس‌های مخصوص فرش در بازار موجود هستند که برای حذف پرزها و گره‌های فرش بسیار مؤثر هستند. با استفاده از این برس‌ها، می‌توانید پرزها را آرام‌آرام و با دقت بیشتری از فرش خود حذف کنید.

  • شستشوی مناسب:

شستشوی منظم و مناسب فرش‌ها نیز می‌تواند به کاهش پرزها کمک کند. اطمینان حاصل کنید که در هنگام شستشو از مواد شوینده مناسب بانوع الیاف فرش و روش‌های مناسب شستشو استفاده می‌کنید. در صورتیکه امکان شستشوی اصولی فرش خود را ندارید بهتر است از یک قالیشویی با سابقه کمک بگیرید.

  • چسب کاغذی:

این چسب ها یکی از بهترین راه ها برای رفع پرزهای فرش است. برای این کار چسب ها را به فرش بچسبانید و بعد از گذشت چند دقیقه به آرامی جدا کنید.

  • استفاده از غلتک چسبناک:

این غلتک ها انواع مشابه دیگری نیز دارند که در نقاشی ساختمان از آن استفاده میشود. با حرکت دادن این غلتک ها بر روی فرش میتوانید پرزهای اضافی را رفع کنید.

  • استفاده از پارچه نمدار:

برای این کار میتوانید یک پارچه نخی رابه شکل یک کیسه بدوزید و بعد از خیس کردن آن در جهت خواب فرش بکشید تا پرزهای اضافی از سطح فرش پاک شود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه ریشه فرش را ترمیم کنیم؟

 

از بین بردن پرز فرش

نتیجه گیری:

در نهایت باید این نکته را مدنظر داشته باشید که پرزها یک بخش طبیعی از فرش هستند و با گذر زمان و استفاده ممکن است برخی پرزها تشکیل شوند. بنابراین، تلاش کردن برای از بین بردن کامل پرزها ممکن است گاهی غیرعملی یا غیرممکن باشد.

همچنین، قبل از هرگونه عملیات بر روی فرش خود، به دقت دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تولیدکننده را مطالعه کنید. برخی از فرش‌ها نیاز به روش‌ها و محصولات شوینده و سفید کننده های خاصی برای شستشو و دارند و استفاده نادرست ممکن است به فرش آسیب برساند. با این اقدامات، شما می‌توانید به شکلی موثر پرزهای سطح فرش خود را حذف کنید و ظاهر زیبا و تمیزی را برای فرش‌هایتان حفظ کنید.

مجموعه بانو کرج به طور تخصصی انواع خدمات مرتبط با شستشوی انواع فرش را ارائه می‌نماید. در صورت تمایل برای مشاوره رایگان و یا سفارش دهی با شماره 02634118 تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها:از بین بردن پرز فرش نو ، از بین بردن پرز فرش دستباف ، از بین بردن پرز فرش ماشینی ،برای از بین بردن پرز فرش چکار باید کرد ،بهترین روش برای از بین بردن پرز فرش نو ،راه حل از بین بردن پرز فرش ،
روش از بین بردن پرز فرش نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *