قالیشویی در کرج
خانه / شستشوی فرش / علت زرد شدن ریشه فرش چیست؟

علت زرد شدن ریشه فرش چیست؟

قالیشویی در کرج

علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن

فرش‌ها جزء مهم‌ترین لوازم خانگی هستند که نگهداری از آن‌ها کار دشواری است. چراکه به دلیل قرار گرفتن در زیر پا، امکان سوختگی یا لکه‌دار شدن آن‌ها بسیار زیاد است. علاوه ­براین، شستن سالانه قالی نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در قسمت­های مختلف آن شود. به ­طور مثال: عدم رعایت اصول شستشو می‌تواند ریشه‌های آن را زرد کند. به‌طور کلی پس از شستشو، قسمت‌های سفید و ریشه فرش بیشتر از سایر قسمت‌ها در معرض زرد شدن قرار دارند. این مشکل تحت‌تأثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آن عدم خروج کامل آب کثیف از قالی است. البته عوامل دیگری نیز می‌توانند بر افزایش زردی ریشه های فرش تأثیر بگذارند. در ادامه به بررسی علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن می‌پردازیم.

چرا ریشه فرش بعد از شستن زرد می‌شود؟

در حالت کلی می‌توان عوامل مختلفی را بیان کرد که در هنگام شستشو باعث زردی ریشه های فرش می‌شوند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:

  • استفاده از مواد شوینده نامناسب

در بررسی علت زرد شدن ریشه های فرش می‌توان به استفاده از مواد شوینده نامناسب برای شستشوی تمام انواع قالی‌ها اشاره کرد. چراکه نمی‌توان هر فرشی را با هر ماده‌ای شست و بر اساس نوع آن، باید شوینده خاصی را تهیه کرد. به‌طور مثال: شوینده مناسب برای پاک‌سازی خون و رنگ با شوینده مناسب برای پاک‌سازی گردوغبار، متفاوت است. علاوه‌ براین شوینده‌هایی که کیفیت لازم را ندارند، در ظاهر تبلیغات بسیار زیادی دارند. اما در هنگام استفاده عملکرد خاصی از خود نشان نمی‌دهند و فقط می‌توانند باعث آسیب بیشتر به بافت و الیاف قالی شوند یا اینکه ریشه‌های آن را زرد کنند.

علت زرد شدن ریشه فرش

بیشتر بخوانید: چگونه ریشه فرش را ترمیم کنیم؟

 

  • عدم پاکسازی کامل غبار از فرش

در گذشته قبل از اینکه قالی را بشویند، ابتدا آن را جارو می‌کردند و پس از آویزان کردن از ارتفاع با استفاده از ضربات آرام چوب یا جارو، آن را غبارزدایی (خاک گیری) می‌کردند. بنابراین غبارزدایی فرش قبل از شستن‌ آن می‌تواند مانع ایجاد زردی در ریشه‌ها شود. باقی ماندن گردوخاک و خیس خوردن آن در داخل فرش، قسمت‌های سفید و ریشه‌ها را به‌سرعت زرد می‌کند. در قالی‌شویی بانو کرج از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود که ابتدا گردوخاک را به‌طور کامل از فرش جدا می‌کنند و سپس آن‌ها را می­شویند.

  • عدم آبکشی صحیح فرش

دیگر علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن به­دلیل عدم آبکشی صحیح آن است. پس از انتخاب شوینده باکیفیت و گردگیری کامل قالی، باید در مرحله شستشو و آبکشی نیز دقت کافی داشته باشید. عدم تخلیه کامل آب کثیف از فرش، باعث می‌شود پس از شستن ریشه‌های آن زرد شود. در محیط قالیشویی از دستگاه‌های مخصوص برای خشک‌کردن استفاده می‌شود و به همین دلیل امکان زرد شدن ریشه‌ها به حداقل می‌رسد. اما در محیط خانه این امکانات وجود ندارد و بهتر است برای آبکشی مناسب قالی، آن را لول کنید و در یک سطح شیب‌دار بگذارید تا آب به‌طور کامل خارج شود. در نهایت، فرش را برای خشک شدن پهن کنید.

علت زرد شدن ریشه فرش چیست

چکار کنیم که ریشه فرش زرد نشود؟

حال که علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن را متوجه شدید، بهتر است برای جلوگیری از این کار موارد خاصی را رعایت کنید؛ از جمله اینکه:

  • بهتر است برای شستن قالی از شوینده‌های مناسب استفاده کنید و بر اساس نوع آن، مواد شوینده مناسبی تهیه کنید.
  • همچنین قبل از شروع شستشو تا جایی‌که می‌توانید گرد و خاک فرش را بگیرید. کشیدن جاروبرقی با دقت زیاد می‌تواند مقدار زیادی از این گرد و خاک را از میان پرز‌ها پاک کند.
  • در نهایت هنگام شستشو قالی را به‌طور کامل تمیز کنید و تمام آب کثیف باقی‌مانده در میان بافت‌های آن را بگیرید.
  • روش دیگر برای رفع زردی ریشه های فرش، سپردن شستشوی آن‌ها به قالی‌شویی‌ها است. در محیط قالی‌شویی انواع مختلف دستگاه‌های تخصصی وجود دارد که می‌توانند قالی را به‌صورت دقیق بشویند و به‌راحتی خشک کنند. همچنین تمامی نکات لازم برای شستشو فرش در قالی‌شویی‌ها رعایت می‌شود. در این صورت امکان زرد شدن ریشه فرش هنگام شستن به حداقل می‌رسد.

چگونه میتوان زردی ریشه های فرش را برطرف کرد؟

  • پس از آشنایی با علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن، بهتر است به‌دنبال روش‌هایی باشید که زردی قسمت‌های مختلف آن را از بین ببرد. بهترین روش استفاده از شامپو فرش است که می‌تواند زردی قسمت‌های سفید و ریشه‌های قالی را از بین ببرد. برای این کار آب گرمی در دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه آماده کنید و مقدار معینی شامپو در آن بریزید. سپس با استفاده از یک دستمال نخی قسمت‌های زرد را با این مخلوط پاک کنید. پس از 1 ساعت و خشک شدن کامل قالی، زردی قسمت‌های مختلف آن از بین می‌رود.
  • همچنین می‌توانید از مواد شوینده دارای خاصیت اسیدی کم استفاده کرده و آن را با آب مخلوط کنید. در نهایت از طریق یک اسفنج بخش‌های زرد فرش را به‌صورت کامل پاک کنید و منتظر شوید تا خشک شود. برای این کار نباید از آب سرد یا گرم استفاده شود و بهترین گزینه استفاده از آب ولرم است.

 

بیشتر بخوانید: درباره باکتریهای داخل فرش چه می دانید؟

 

چرا ریشه فرش زرد میشود؟

نتیجه گیری:

فرش‌ها جزء مهم‌ترین لوازم خانگی هستند که نقش زیادی در زیبایی ظاهری خانه دارند. شستن قالی در خانه ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات مثل زردی قسمت‌های سفید یا ریشه قالی شود. علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن بسیار زیاد است و پس از شستشو باید از طریق روش‌های خاصی، زردی ریشه های فرش را از بین ببرید. البته درصورتی‌که نتوانید زردی را از بین ببرید، بهتر است آن را به قالی‌شویی بسپارید. در قالی‌شویی‌ها امکانات و دستگاه‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند قالی را بدون کوچک‌ترین آسیب یا تغییر رنگ، بشوید و تمیز کند‌. شما می‌توانید برای شستن فرش از قالی‌شویی بانو کرج کمک بگیرید و از امکانات مختلف این مجموعه بهره‌مند شوید. در صورت تمایل برای مشاوره رایگان و یا سفارش دهی با شماره 02634118 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *