قالیشویی در کرج
خانه / شستشوی فرش / راهنمای انتخاب و خرید فرش دستبافت

راهنمای انتخاب و خرید فرش دستبافت

راهنمای انتخاب و خرید فرش دستبافت

چگونه فرش دستبافت خوب را بشناسیم

فرش ایرانی تاریخچه ای طولانی دارد و از دیرباز جزو صادرات ایران به کشورهای دیگر به حساب می‌آمده است. فرشهای ایرانی جزو وسایل لوکس و گران قیمت هستند و برای بسیاری از افراد قابل خرید نیستند. قطعا شما هم نام پازیریک قدیمی ترین فرش در تاریخ ایران راشنیده اید که با طرح و نقش هخامنشیان در همان دوره بافته می‌شده است. این فرش یکی از فرشهای قدیمی تاریخ و مربوط به 400 سال قبل از میلاد مسیح است. پس می توان  گفت آنچه از دیرباز تا کنون در خانه های ایرانی ها ثابت بوده است قالی و فرش ایرانی است. امروزه انتخاب و خرید فرش دستبافت و ماشینی با توجه میزان تنوع آنها کمی دشوار شده است. اما با دانستن نکات طلایی میتوانید به راحتی بهترین فرش دستبافت را انتخاب کنید.

خرید فرش دستبافت

راهنمای انتخاب و خرید فرش دستبافت

انتخاب فرش دستبافت و یا ماشینی تا حدود زیادی وابسته به رنگ و سبک دکوراسیون خانه شما است. اما اطلاع از ویژگیهای یک فرش دستبافت اصیل و با کیفیت میتواند به شما در انتخاب و خرید فرش دستبافت کمک شایان توجهی کند. برخی از این نکات عبارتند از:

  • جنس الیاف بکار رفته در فرش

الیافی که در فرش بکار می روند به سه دسته الیاف پنبه ای، پشم و ابریشم تقسیم می شوند.نخ های پشمی که از پشم گوسفندان بافته میشوند یکی از متداول ترین انواع نخ است. گوسفندان مناطق کوهشتانی پشم بهتری برای بافت فرش و نخ ریسی دارند. نخ های ریسیده شده از این پشم ها و در نهایت فرش های بافته شده از این نخ ها قیمت بالاتری دارند.

نخ های پنبه ای به علت خاصیت پایین کشسانی که دارند هم برای بافت فرش کاربردی هستند. این الیاف برای بافت انواع فرش بکار میرود.

فرش های بافته شده از نخ های ابریشمی یکی از ظریف ترین انواع فرش هستند. بنابراین فرش های ابریشمی برای استفاده روزانه در محیط خانه کاربردی نیستندو بیشتر جنبه تزئینی دارند.

  • اندازه و تراکم شانه های فرش

برای سنجش میزان تراکم فرش به طور معمول از سنت بکار رفته در فرشباقی تبریز استفاده میشود. برای این منظور تعداد گره های موجود در هر 7 سانتی متر را اندازه میگیرند و نوع ریز بافت یا درشت بافت بودن فرش را مشخص می کنند. هر چه تعداد گره ها بیشتر باشد تراکم فرش بیشتر است.

خرید فرش دستبافت

  • رنگ بکار رفته برای رنگ کردن الیاف

انواع روشهای مختلفی برای رنگ کردن نخ ها وجود دارد. روش رنگ کردن به سه دسته گیاهی، جانوری، فلزی تقسیم می شوند. بهترین نوع رنگ رنگ های با پایه گیاهی است که ثبات خوبی دارد و قیمت نخ های رنگ شده با آن بالاتر است.

دسته دوم رنگ های جانوری هستند. در بیشتر فرشهای بافته شده لاکی رنگ از رنگ های جانوری استفاده شده است. برای مثال رنگ قرمز بکار رفته در این فرش ها از یک حشره به نام کیرمیز گرفته می شود.

دسته آخر رنگ های با پایه فلزی است. این رنگ ها نیز از ترکیبات طبیعی ساخته میشوند و پایه رنگهای مصنوعی را ندارند. اما درصدی از فلزات در آنها وجود دارد.

  • انواع بافت ریشه در فرش دستبافت

روشهای مختلفی برای ریشه بافی وجود دارد که شامل ریشه بافی متصل،بطلمه ای و مغزی میباشد.در بیشتر فرش های ایرانی از روش ریشه رنی متصل استفاده میشود. روش بطلمه ای برای فرش های ریز بافت کاربرد دارد. روش مغری نیز روشی بسیار نادر است و به ندرت استفاده میشود. این روش نیازمند دقت بالایی است.

  • انواع گره های رفته برای بافت فرش

برای گره زدن فرشها از انواع مختلفی نظیر گره متقارن(ترکی)، گره نامتقارن،نیم گره و گره جفتی استفاده میشود. دو گره اول کاربرد بیشتری دارد. گره اول متقارن بوده و زادگاه آن مناطق ترک زبان است. گره متقارن متفادت از گره ترکی بوده و کمی کج روی دار فرش می‌نشیند.

خرید فرش دستبافت

نتیجه گیری:

انتخاب و خرید فرش دستبافت کاری تخصصی استو بهتر است خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید. در بسیاری از موارد بافت فرش های دستبافت مشکلاتی نطیر عدم تقارن در بافت و گره دارند که افراد به طور نرمال متوجه آن نشده و تشخیص نمی دهند. اما متخصصین فرش با نگاه به پشت فرش و بررسی گره ها متوجه آن می شوند. اطلاع از زمان مناسب شستشو، شرایط نگهداری برای جلوگیری از کدر شدن فرش، استفاده از خدمات قالیشویی حرفه ای در کنار خرید فرش مناسب می تواند عمر فرش ها چندین برابر کرده و مانع از تحمیل هزینه های خرید مجدد فرش شود.

برچسب ها: چطور فرش انتخاب کنیم ، پاک کردن چچه نوع فرش دستبافی بخریمسب دوقلو از روی فرش ، پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش ، بهترین فرش دستباف دنیا ، بهترین فرش دستباف کدام است ، چگونه فرش دستباف خوب را بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *